När en grupp är tystare än vanligt händer alltid något

Tystnaden i en grupp är en av de mest underskattade signalerna i grupputveckling. Skillnaden mellan stillhet och tystnad är viktig att lära sig läsa.

När jag jobbar med grupper är det inte det folk säger som ger mest information. Det är vad de inte säger. Och framförallt: när tonen i frånvaron av prat byter karaktär.

För det finns två väldigt olika sorters icke-prat i en grupp. De ser likadana ut på utsidan men är helt olika på insidan.

Skillnaden mellan stillhet och tystnad

Stillhet är när folk tänker. Den har en närvaro. Du ser den i ansiktsuttryck, i ögon som rör sig, i kroppar som lutar sig fram. Stillhet är aktiv. Den producerar något inombords och den är ofta produktiv för gruppen.

Tystnad är något annat. Den är frånvarande. Den har ofta en spänning. Du ser den i sänkta blickar, i kroppar som dragit sig en aning bakåt, i nickar som kommer en halv sekund för sent. Tystnad är reaktiv. Den döljer något.

När du har lärt dig se skillnaden mellan dem ändras hur du leder grupper. Stillhet ska du värna. Tystnad ska du läsa, försiktigt.

Vad tystnaden ofta betyder

Tystnaden i en grupp brukar betyda en av fem saker. Någon har just sagt något som inte landat och de andra vet inte hur de ska hantera det. En osynlig konflikt mellan två personer har vridit upp temperaturen. Något har sagts utanför rummet som lever i rummet utan att vara där. Gruppen är i en fas där den växlar struktur. Eller en chef i rummet har precis utstrålat något som dämpar.

Det fina med tystnad som signal är att du inte behöver veta vilken av dessa det är. Det räcker att registrera att den finns. Och att inte rusa förbi den.

Vad jag gör (utan att fråga "vad är det")

När jag märker tystnad i en grupp gör jag sällan det första som de flesta gör, vilket är att fråga någon direkt. Det funkar nästan aldrig. Personen kommer säga "nej, allt är bra" och tystnaden förvärras.

Det jag gör är ett av tre saker, beroende på fas.

Jag sänker tempot. Tar en lång paus. Säger ingenting. Ofta börjar någon prata när tystnaden får bli mer obekväm än det den döljer.

Eller jag ber gruppen skriva en kort sak ner. Inte prata. Skriva. "Vad var den viktigaste meningen som har sagts senaste tjugo minuter, för dig". Det ger en omväg in i samtalet som inte kräver att någon tar första risken.

Eller jag namnger det observationsfaktiskt. "Jag märker att det blev tystare nu". Inte med tolkning. Utan tolkning. Och sedan tystnar jag själv. Det är ofta nog för att gruppen ska börja säga något själv.

Tystnaden är ofta en grupps mest ärliga signal. När du börjar lyssna på den får du tillgång till information som ord aldrig hade gett dig.

Märker du att gruppen har blivit tystare?

Jag jobbar med grupper som vill förstå sin egen dynamik bättre, inklusive de signaler som inte sägs högt. Boka ett första samtal så pratar vi om var ni är.

Boka samtal